keskiviikko 5. marraskuuta 2008

Nyt se opetus alkoi

Opetus alkoi. Opetan läpivalaisuelektronimikroskopiaa tohtori-tasoa lukeville opiskelijoille englanniksi. Kurssille ilmoittautui kahdeksan (8). Aloitin eri tavalla kuin ennen. Ensinnäkin olin mielessäni miettinyt, millaisia nämä opiskelijat ovat. Totesin, että he ovat aikuisia ja erityislahjakkaita, joilla kaikilla on erilainen taustatieto ja pohjakoulutus. Tämä ohjaa aika paljon sitä, miten opetus pitää toteuttaa. On nimittäin niin, että kanditasoa-lukevat opiskelijat ovat tietopohjaltaan paljon homogeenisempi joukko.
Aluksi sovimme, että tavoite on oppiminen. Sitten sovimme marraskuun oppimispäivät. Opetus on tiistaisin klo 12:00->. Opiskelijat tekevät valmistelevan ennakkotehtävän annetusta aiheesta omaa tutkimusaihettaan painottaen ja palauttavat sen ensi kerraksi. Minimipituus on ½-sivua. Seuraavalla kerralla tehdään samalla tavalla (ennakkotehtävä (½-sivua) + oppimis päiväkirja (½-sivua)). Samaan tapaan jatketaan. Tenttiä ei ole. Jos skippaa tunnin, kirjoitetaan sivun lisää ennakkotehtävää. Itse seuraan oppimisen kasvua ennakkotehtäviä ja päiväkirjoja lukemalla.
Ensimmäisellä tunnilla oli kävelyopetusta. Kävimme laboratorion kokonaan läpi eli katsoimme läpivalaisuelektronimikroskoopin, pyyhkäisyelektronimikroskoopin, vanhan Siemens 100A-laitteen, optiset mikroskoopit ja näytteenvalmistuslinjan. Katsomiseen ja kävelyopetukseen kului aikaa runsas tunti. Oli mukavaa saada runsaasti kysymyksiä ja palautetta.

2 kommenttia:

Päivi Aarreniemi-Jokipelto kirjoitti...

Mukava lukea, että olet lähtenyt kokeilemaan uudenlaista tapaa opetuksessasi. Onko opiskelijoilta ennättänyt tulla vielä mitään kommentteja siitä, mitä he ovat tästä työtavasta pitäneet?

Risto O. Toivanen kirjoitti...

Oppilailta on tullut kovasti kysymyksiä, kommentteja ja muutakin palautetta. Käytän opetuksessa esitehtäviä ja päiväkirjaa. Näiden avulla seuraan oppimisen edistymistä. Valitsin menetelmän, koska tohtoritason opiskelijat ovat taustaltaan ja esitiedoiltaan hyvin erilaisia. Saavutan tällä sen edun, että voin opettaa kaikkia, mutta jokainen edistyy oman kykynsä mukaisesti. Tuntuu sopivan ainakin opiskelijoille aikaisempaa kalvosulkeisopetusta paremmin. Opiskelijat ovat kirjoittaneet erittäin hyvin ja kattavasti esitehtävät ja siitä johtuen heillä on tosi paljon kykyä kysymysten tekoon. Olen välillä ihan helisemässä, kun kysymyksiä satelee. Itsestänä on paljon mukavampaa opettaa tällä konstilla.